Inzicht verkrijgen in de risico’s is een belangrijke basis voor het stimuleren van het risicobewustzijn in de organisatie. Management, beleidsmedewerkers en projectleiders moeten zich bewust zijn van de risico’s die bepaalde activiteiten en projecten met zich mee kunnen brengen en hoe deze beperkt kunnen worden. De risico’s worden benoemd zodat management en bestuur hierop kunnen sturen.
De risicoanalyse heeft plaats gevonden ten tijde van het opstellen van de jaarrekening 2016. Bij het opstellen van de begroting 2018 heeft een nieuwe inventarisatie plaatsgevonden. Er zijn gesprekken gevoerd met alle domeinmanagers en daarin zijn de 43 risico’s opnieuw beoordeeld op kans en financieel gevolg. Er zijn 13 risico’s uit de lijst gehaald en 23 nieuwe risico’s toegevoegd.
De risico's worden ingedeeld in een kansklasse. Deze geven aan hoe groot de kans is dat het risico zich daadwerkelijk voor zal doen. We kennen daarbij vier klassen:
Kansklasse I: 1 % - 25 %
Kansklasse II: 25 % - 50 %
Kansklasse III: 50 % - 75 %
Kansklasse IV: 75 % - 100 %
De risico's worden ook getypeerd met incidenteel (we hebben slechts één keer last van het gevolg) of structureel (we hebben meerdere jaren last van het gevolg). Bij de uiteindelijke berekening van het benodigde weerstandsvermogen worden structurele risico's vermenigvuldigd met factor 3. Dat betekent dat we het risico in een periode van 3 jaar volledig tot nihil kunnen reduceren.
Onderstaand wordt per programma aangegeven wat de belangrijkste risico’s zijn. Alle risico’s met een gevolg lager dan € 50.000 zijn hierin niet opgenomen. In de tabel is ook de kans opgenomen, het maximale financieel gevolg van het risico en of het risico structureel of incidenteel doorwerkt. Voor sommige risico’s is het onwenselijk dat ze openbaar worden gemaakt in deze paragraaf, omdat hierdoor de kans op een nadelig gevolg vergroot kan worden. Voorbeeld hiervan zijn risico’s inzake projecten in publiek private samenwerking. Voorzichtigheidshalve zijn dit soort risico’s daarom niet opgenomen in deze paragraaf.
|
Bovenstaande risico’s tellen op tot een totaal van € 1.314.375. Ter dekking van alle ingeschatte risico’s (rekeninghoudend met de kansklasse en het eventuele structurele karakter) in de gemeente Baarle-Nassau is er een bedrag benodigd van € 1.722.063. Dit is een stijging van +/- € 461.000 vergeleken met de berekening ten tijde van de jaarrekening 2016 (€ 1.260.724). Belangrijkste oorzaak voor de toename van de benodigde weerstandscapaciteit zijn de nieuw toegevoegde risico’s op het gebied van politieke risico’s college, de omgevingsdienst en het Buig-budget. Daarnaast zijn bedragen voor sommige bestaande risico’s opgehoogd zoals de bouwleges, het rampenplan en het illegaal storten van drugsafval.
Omdat risico’s zich in de meeste gevallen niet tegelijkertijd zullen voordoen wordt in sommige gemeenten risicosimulatie toegepast. Op basis van een dergelijke simulatie zal de benodigde weerstandscapaciteit lager uitvallen dan het totaal van de risico’s. Dat is een ingewikkelde statistische kansberekening die alleen toegevoegde waarde heeft als de massa, dat wil zeggen het aantal risico’s, groot genoeg is. Dat is in Baarle-Nassau niet het geval.